loading...

پورتال جامع علمی و خبری

 

هنرمندی به نام «دان روزگارد» به دنبال فشرده‌کردن ذرات آلوده هوای متشکل از کربن و تبدیل آن‌ها به الماس که از این عنصر تشکیل شده، است.

ابزار مورد استفاده این هنرمند که ذرات آلوده را استخراج و آن‌ها را تبدیل به جواهر می‌کند، برج Smog Free نام دارد. این سیستم محصول استودیوی Roosegaarde در هلند است و در واقع، یک سیستم پالایش هوا به ارتفاع 7.01 متر است که پارک‌ها و فضاهای عمومی را از ذرات آلوده هوا می‌زداید.

 

برج Smog Free

 

نمونه اولیه این سیستم قرار است ماه سپتامبر در روتردام هلند به نمایش در ‌آید و سازندگان امیدوارند نمونه‌های دیگر آن در شهرهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. فناوری نیرودهی‌کننده برج مزبور مبتنی بر سیستم‌های پالایش هوا در بیمارستان‌هاست اما مقیاس آن بزرگ‌تر است.
اخبار علمی - ایسنا

 

 

 

بیشتر

نویسنده : ADMIN              بازدید : 0
 
 

 

دانشمندان علوم رایانه در موسسه فناوری کارلسروهه آلمان شیوه‌ جدیدی ارائه داده‌اند که هزاران تصویر مادون‌قرمز از صورت یک شخص را تحلیل کرده و سپس آن‌ها را با هزاران تصویرگرفته‌شده در نور روز مقایسه می‌کند.

مقایسه‌ها توسط یک برنامه رایانه‌ای انجام می‌شود که با استفاده از یک سیستم شبکه عصبی عمیق کار می‌کند و این شبکه کارکرد ذهن انسان را تقلید می‌کند. در آزمایشات انجام‌شده، این شبکه 4585 تصویر گرفته شده را در هر دو نور مادون‌قرمز و نور مرئی تحلیل کرد و ظرف فقط 35 میلی‌ثانیه بین آن‌ها تناظر برقرار کرد.


با این حال، روش ارائه‌شده خالی از نقطه‌ضعف نیست زیرا مانند تصاویر نور روزانه از صورت یک شخص، تصاویر مادون‌قرمز می‌توانند در محیط تغییر کنند. در مطالعه انجام شده، 4585 تصویر نمایانگر 82 فرد بودند و گرچه سرعت رایانه بالا بود، فعالیت آن فقط 80 درصد دقیق بود و فقط زمانی بهترین عملکرد را داشت که تصاویر نور مرئی زیادی برای مقایسه با تصاویر گرفته‌شده در نور مادون‌قرمز وجود داشتند.


حتی در مواردی که فقط یک تصویر گرفته‌شده در نور مرئی وجود داشت، دقت سیستم تا 55 درصد افت کرد. با این حال دانشمندان معتقدند با داشتن پایگاه‌ داده بزرگ‌تر و شبکه‌های قدرتمندتر، دقت این مطالعات بالاتر می‌رود. آژانس‌های نظامی و پزشکی قانونی از مشتریان علاقه‌مند به این فناوری خواهند بود.

اخبار علمی - ایسنا


pediha بازدید : 200 یکشنبه 18 مرداد 1394 زمان : 18:03 نظرات (0)

 

الیاس جراده پزشک لبنانی شیوه ای نوین برای درمان نابینایی ابداع کرد.

الیاس جراده پزشک لبنانی شیوه ای نوین برای درمان نابینایی ابداع کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، این پزشک لبنانی توانست با انتقال بخش هایی ازچشم راست بیمار به چشم چپ وی، نابینایی 30 ساله وی را درمان کند.

این پزشک لبنانی درباره این عمل جراحی گفت : حاتم سلیمان بیماری بود که یکی از چشمان وی براثر برخورد ترکش درجنگ داخلی لبنان آسیب دیده بود و پزشکان تلاش کرده بودند که قرنیه وبخش قدامی چشم وی را ترمیم کنند.

جراده افزود: این بیماردو بار تحت عمل پیوند قرنیه قرارگرفت ولی در هر دو بار بدن وی قرنیه را پس زد و این عمل ها به تخریب کامل سطح چشم و سلول های بنیادی او منجر شد.

وی بیان کرد : چشم راست این بیمار تا حدودی سالم بود ولی از انسداد عروق شبکیه رنج می برد که آن هم منجر به نابینایی وی شده بود.

جراده اضافه کرد : پس از تخریب شبکیه چشم راست، بخش قدامی شامل قرنیه و عدسیه آن سالم مانده بود درحالی که چشم چپ ازتخریب همین بخش رنج می برد اما شبکیه و عصب بینایی وی سالم بود.

پزشک به این نتیجه رسید که شاید با انتقال بخش قدامی چشم راست به چشم چپ بتوان به این بیمارکمکی کرد.

جراده پس ازتحقیقات بسیار و مشورت با اساتید و متخصصان بزرگ دریافت که تاکنون چنین عملی بی سابقه است ولی همه این افراد این ایده را شایسته آزمودن دانستند.

پزشک بیمار را درجریان ایده خود قرارداد و غیرقابل پیش بینی بودن هرنتیجه ای را به اطلاع وی رساند و بیمار نیز با انجام عمل جراحی موافقت کرد.

این عمل جراحی درمدت سه ساعت و با بکارگیری دقیق ترین فناوری ها انجام شد و بخش قدامی چشم راست شامل قرنیه و سلول های بنیادی به چشم چپ پیوند زده شد و پس از باز کردن پانسمان، مشخص شد که بیمار بینایی خود را باز یافته است.
 

اخبار علمی - ایرنا


pediha بازدید : 69 یکشنبه 18 مرداد 1394 زمان : 18:02 نظرات (0)

 

تیم تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا به رهبری «فاطمه مطلبی» از دانشگاه ژنو، ماهیت نزدیک‌ترین سیاره صخره‌ای به منظومه شمسی را بررسی کرد.

 سیاره HD 219134b که حول ستاره‌ای در فاصله 21 سال نوری و واقع در صورت فلکی Cassiopeia مدارگردی می‌کند، بزرگ‌تر از زمین و زیست‌ناپذیر است.

ناسا اعلام کرده این سیاره نخست توسط ابزار HARPS-North که بر روی تلسکوپ فضایی 3.6 متری ایتالیا در جزایر قناری نصب است، شناسایی شد.

با استفاده از داده‌های این ابزار، دانشمندان نتیجه گرفتند HD 219134b حدود 4.5 برابر سنگین‌تر از زمین است و این موضوع آن را به یک ابرزمین تبدیل می‌کند که هر سه روز یک بار حول ستاره‌اش می‌چرخد. این بدین معناست که این سیاره بیش‌ از حد به ستاره‌اش نزدیک است و برای حیات بیش از اندازه داغ است.

تاکنون HD 219134b فقط به عنوان یک سیاره بزرگ تلقی می‌شد. فاطمه مطلبی و همکارانش با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر این سیاره را بررسی کردند و این جرم کیهانی از زاویه مشاهده زمینیان از مقابل ستاره‌اش عبور می‌کند. این موضوع موجب می‌شود ستاره در طول این عبور، تاریک شود و منجمان با استفاده از خمیدگی نور نه تنها می‌توانند حضور یک سیاره را شناسایی کنند بلکه درباره ترکیبات آن اطلاعاتی بدست آورند.

در حالت HD 219134b، اندازه‌گیری‌های مادون‌قرمز نشان داد که این سیاره 1.6 برابر اندازه زمین است.

تیم علمی همچنین نتیجه گرفت این جرم کیهانی، صخره‌ای است و این که سه سیاره دیگر در این سیستم سیاره‌ای وجود دارند.

فاطمه مطلبی اعلام کرد سیاره HD 219134b می‌تواند هدف خوبی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال 2018 باشد.

همزمان، ناسا معتقد است این سیاره توجه دانشمندان را به خود جلب خواهد کرد و آن‌ها به دنبال شناسایی ترکیب شیمیایی و جو ممکن آن با استفاده از تحلیل طیفی خواهند بود.


جزئیات این دستاورد علمی قرار است در مجله Astronomy & Astrophysics ارائه شود.

 

 

 

 

 

 اخبار علمی - ایسنا

 

 

بیشتر

نویسنده : ADMIN              بازدید : 0
 
 
 

"اگر شما پیشنهاد مایکروسافت مبنی بر ارتقای رایگان ویندوز رایانه خود به نسخه 10 را قبول کرده اید باید بدانید که این سیستم عامل جدید قابلیتی موسوم به وای- فای سنس دارد که به طور خودکار رمزعبور وای-فای شما را در اختیار دیگران می‌گذارد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری تامزگاید، زمانیکه قابلیت وای-فای سنس روشن باشد، تمام افراد در فهرست تماسهای اسکایپ، اوت لوک یا هات میل و همچنین تمام دوستان شما در فیس بوک مادامیکه که در محدوده وای- فای شما باشند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

مایکروسافت این قابلیت را برای حفظ زمان و نجات دادن آنها از دردسر ایجاد کرده است اما برخی کارشناسان امنیت سایبر این قابلیت را یک فاجعه قریب الوقوع می‌دانند.

برایان کربز - کارشناسان امنیت رایانه و دیگران؛ نگران این هستند که افراد غریبه یا غیرقابل اعتماد به شبکه وای – فای خانگی کاربران دسترسی پیدا کنند.

مایکروسافت سعی کرده که به کاربران این اطمینان را بدهد و اشاره دارد که شما هر زمان که به یک شبکه جدید وصل می‌شوید باید "وای-فای سنس" خود را فعال کنید و اینکه افرادی که شما دسترسی شبکه خود را در اختیارشان قرار میدهید، نمیتوانند آن دسترسی را در اختیار افرادی دیگری قرار دهند و اینکه این قابلیت رمزعبور واقعی را در اختیار دیگران نمی‌گذارد و بلکه نسخه رمزگذاری شده آن را تبادل می‌کند.

به رغم این حفاظتها، این مسئله برای کاربران قدری خطرناک است و بسیاری افراد هستند که با هر سوالی که رایانه از آنها می‌پرسد، موافقت می‌کنند. اگر کاربری با تبادل وای-فای سنس با دوستان خود در فیس بوک موافقت کند، آنگاه تمام این افراد به شبکه اینترنت کاربر دسترسی پیدا خواهند کرد.

اگر بخواهید قابلیت وای-فای سنس را غیرفعال و حافظه آن را پاک کنید، کار چندان سختی نیست. برای این کار به بخش تنظیمات بروید، در بخش شبکه و اینترنت، روی گزینه وای-فای کلیک کنید. سپس گزینه مدیریت تنظیمات وای-فای را انتخاب کنید، در بخش وای- فای سنس تمام قابلیتها را خاموش بردارید. 

اخبار علمی - ایسنا

 

pediha بازدید : 63 یکشنبه 18 مرداد 1394 زمان : 18:02 نظرات (0)

 

کشف خانواده جدیدی از پروانه‌ها با گذشت دو دهه از کشف خانواده قبلی پروانه ها که طی پروژه‌ای بین‌المللی به سرپرستی حشره‌شناس جوان ایرانی موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت آلمان صورت گرفته، حشره‌شناسان دنیا را به وجد آورده است..

محقق ارشد تحقیقات منجر به این کشف که یافته های آن در ماه جاری در مجله علمی «زولوجیکا اسکریپتا» (zoologica scripta) اعلام شده، دکتر حسین رجایی، حشره‌شناس جوان ایرانی و مدیر بخش تحقیقات پروانه‌شناسی موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت آلمان است.

وی که دانش‌آموخته دانشگاه تهران است، سالها پیش به دعوت استاد خود متقاضی استخدام در دانشگاه تهران بود که مورد موافقت قرار نگرفت و به ناچار برای یافتن کاری در رشته حشره شناسی راهی آلمان شد.

 

کشوری که در آن نه خبری از بنیاد نخبگان هست و نه ترجیع بند سخنرانیهای مسوولانش، حمایت از علم و نخبگان و استعدادهای برتر است و در عین حال پند و اندرزهای آمرانه به نخبگان که نباید سربار دولت باشید و حمایتی طلب کنید و باید یک سره کارآفرینی و ثروت‌آفرینی کنید...

اما شگفتا که آلمانی های بی خبر از همه جا و بی بهره از این همه حکمت و راهنمایی های فاضلانه راهبران پرشمار نخبگان در کشور ما، استعدادهایی چون رجایی رانده شده از دانشگاه تهران را خوب می شناسند و با اغوش باز پذیرا می شوند.

رجایی کمی بعد در اشتوتگارت شغلی دائم به عنوان مدیر کلکسیون پروانه ها و آزمایشگاه تحقیقاتی سیستماتیک مولکولی گرفت که اعطای چنین جایگاهی به یک خارجی آن هم ایرانی، نشان می‌دهد چه سان ارزش گوهری را که دانشگاه تهران به آنها تقدیم کرده می دانند.

تحقیقات اخیر رجایی که نتایج آن در مجله علمی معتبر «زولوجیکا اسکریپتا» منتشر شده از سال ۲۰۱۲ با همکاری پژوهشگرانی از موزه های تاریخ طبیعی اشتوتگارت و بُن آلمان و پاریس و دانشگاه های تورکو (فنلاند) و دانشگاه وین (اتریش) آغاز شده و

اولین عضو این خانواده، شپ پره‌ای بزرگ (حدوداً به اندازه کف دست) است که در شمال تایلند و ویتنام زندگی می‌کند. در سال ۱۹۸۹ نمونه های نر آن برای نخستین بار در جنگل‌های شمال تایلند یافت شدند و در سال ۱۹۹۴، پروانه شناس سرشناس ژاپنی هیروشی اینوئه به عنوان گونه‌ای جدید (Pseudobiston pinratanai) آنها را توصیف کرد.

اما عدم تطابق صفات تشخیصی این شب پره با خانواده‌های شناخته شده، سبب شد تا محقق ژاپنی و سایر محققان در سال‌های بعد، نتوانند با اطمینان جایگاه این گونه را در سیستم رده بندی تعیین کنند. در پژوهش اخیر این خانواده بنام Pseudobistonidae نامگذاری شده است.

چرا تابه حال این خانواده ناشناخته مانده بود؟
نقطه قوت پژوهش اخیر استفاده از روش‌های ژنتیکی، در کنار روش‌های ریخت‌شناسی مقایسه‌ای برای رده بندی بوده است.

دکتر رجائی می گوید: "اساساً تحقیقات رده بندی سنتی تنها بر روی صفات ریختی تکیه دارند. این مساله در برخی موارد محققان را از رسیدن به جواب های قانع کننده محروم می‌کند. موج جدیدی از کاربرد روش‌های ترکیبی که اخیراً در علم رده بندی به راه افتاده، کمک بزرگی برای حل مسائل بسیار پیچیده کرده است."

 

 

در مجموع تا به حال ۱۳۸ خانواده پروانه شناخته شده است
برای مثال در پژوهش اخیر، ما ژن‌های این شب پره را استخراج کردیم و با ژن‌های نمونه‌هایی از تمام خانواده‌های شناخته شده پروانه ها مقایسه کردیم و به کمک آنالیزهای تبارشناسی (فیلوژنی) ایده اولیه‌ای از جایگاه این گونه در سیستم طبقه بندی پروانه ها به دست آوردیم."

"سپس به مدد روشهای جدید ریخت‌شناسی (نظیر میکروسکوپ الکترونی) این گونه را با تمام خانواده‌های خویشاوندش مقایسه کردیم و توانستیم صفاتی در سر و سینه و نیز بال‌ها پیدا کنیم که در هیچ خانواده دیگری دیده نمی‌شوند."

"همچنین از شکم یکی از سه شب‌پره ماده ای که در کلکسیون تحقیقاتی موزه بن یافتیم، توانستیم حدود شصت عدد تخم رسیده استخراج کنیم. این تخم‌ها با روش‌های خاصی تمیز شدند و در نهایت موفق به ثبت تصاویر خارق العاده‌ای با میکروسکوپ الکترونی از آنها شدیم."

"صفات جالبی در این تخم ها پیدا کردیم که تنها در این خانواده پیدا می‌شوند و مستندات تبارشناسانه جالبی به دست می‌دهند. این صفات نیز در نهایت کمک موثری بود تا بتوانیم از فرضیه ی خانواده جدید دفاع کنیم."

چرا این کشف شگفت انگیز است؟
کشف یک خانواده جدید آن هم در گروه‌هایی مثل پروانه ها، کشفی نادر است و همین موضوع آنرا شگفت انگیز و جذاب می‌کند. پروانه ها به خاطر رنگ‌های بی‌بدیل‌شان از دیرباز مورد توجه حشره شناسان و نیز مجموعه‌داران سراسر جهان بوده‌اند و به همین خاطر تحقیقات مربوط به رده بندی آنها سابقه‌ای چندصد ساله دارد.

علاوه بر زیبایی، از آنجا که لارو پروانه ها از گیاهان تغذیه می‌کنند، بسیاری از این حشرات آفت محصولات کشاورزی به شمار می‌روند. گذشته از اهمیت اقتصادی، این حشرات به خاطر نقش حیاتی‌شان در گرده افشانی گیاهان، اهمیتشان در چرخه غذایی سایر جانوران و نیز دیگر نقش های بارز اکولوژیک، همواره مورد توجه محققان بوده‌اند.

بیش از بیست سال از کشف آخرین خانواده شب پره های درشت جثه گذشته و دیگر به نظر می‌رسید بیشتر خانواده های شب‌پره‌ها شناخته شده باشند. در عین حال این پژوهش نشان داد که هنوز در سطح خانواده، پروانه‌های ناشناخته‌ای بر روی کره زمین زندگی می‌کنند که ما از وجودشان بی‌خبریم.

چرا شناسایی و رده بندی پروانه‌ها مهم است؟
شاید برای بعضی عجیب به نظر برسد که چرا باید این همه انرژی صرف شود تا یک خانواده پروانه شناسایی شود که ممکن است در زندگی روزمره ما اصلا نقشی نداشته باشد.

سطح خانواده چیست؟
سیستم‌های طبقه بندی موجودات زنده شباهت زیادی به سیستم های طبقه بندی کتاب ها در یک کتابخانه دارند. همانطور که در یک کتابخانه، کتاب ها را در یک شبکه سلسله مراتب از نظر موضوعی طبقه بندی می کنند، متخصصان علم رده بندی نیز گونه های مشابه را در گروهی بنام جنس (یا سرده) قرار داده و چندین جنس را در واحدی بزرگتر بنام خانواده طبقه بندی می کنند. برای مثال همه گربه های اهلی و وحشی (اعم از شیر، پلنگ، پوزپلنگ، ببر و جگوار) اعضای یک خانواده محسوب می‌شوند. در مجموع ۱۳۸ خانواده پروانه (شب‌پره و روزپره) شناخته شده است.

برای زیست شناسان اما، این کشف معنای دیگری دارد.
دکتر رجائی درباه این کشف می گوید:"هر خانواده ای از موجودات زنده در واقع یک واحد تکاملی کلان محسوب می‌شود که در آنها طی میلیون‌ها سال صفات ریختی و رفتاری پیچیده‌ای تکامل یافته و تثبیت شده است. هر کدام از این واحدهای تکاملی شبیه قطعاتی‌اند که کامل کننده پازل بزرگ حیاتند."

"بی شک زمانی که بیشتر قطعات این پازل را در دست داشته باشیم، می توانیم تصویر دقیقتری از پیدایش و شکل‌گیری صفات و رفتارهای پیچیده داشته باشیم. برای مثال در گونه مورد مطالعه ما، اندام شنوایی (تیمپانال) وجود ندارد. این در حالیست که در بیشتر خانواده‌های خویشاوندش که در شب پرواز می‌کنند، این اندام دیده می شود."

"حالا این سوال مطرح می‌شود که این حشره چگونه بدون اندام شنوایی وجود خفاش‌ها را در شب تشخیص می‌دهد؟

در عین حال موهای بلندی بر روی بدن این شب پره دیده می‌شود که ممکن است به نحوی با گیرنده‌های صدا و ارتعاشات ماوراء صوت در ارتباط باشند و کارکرد اندام‌های شنوایی را فقط بصورت خیلی ابتدایی داشته باشند. به این ترتیب کشف این خانواده جدید شاید به توضیح تکاملی صفاتی این‌چنینی در شب پره‌ها کمک کنند."

اما حل کردن پازل تکامل پروانه‌ها بخشی از دانشی است که ما در زندگی روزمره نیاز داریم.

اهمیت رشته‌هایی مثل حشره شناسی زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از حشرات نقش کلیدی در سلامت اکوسیستم‌های طبیعی بازی می‌کنند.

اما برخی از آنها هم آفت محصولات کشاورزی هستند و با از بین بردن هزاران تن مواد غذایی در سال، آبی را نیز که برای پرورش این محصولات مصرف شده هدر می‌دهند.

دکتر رجائی در این مورد می گوید:"ما بخشی از طبیعت هستیم و لاجرم باید با طبیعت کنار بیایم. نه اینکه با طبیعت بجنگیم و آن را تخریب کنیم. مثلاً در مواجهه با آفات ما دو راه داریم: یا اینکه با سموم شیمیایی به روش‌های سنتی هوا، خاک و آب را آلوده کنیم و در نهایت بیماریهای عجیبی ایجاد کنیم که گاهی خودمان هم از دلیلشان آگاه نیستیم یا اینکه صفات و جایگاه اکولوژیک این موجودات را بشناسیم و با روشهای علمی با آنها برخورد کنیم، به جای اینکه آنها را از بین ببریم، سعی کنیم فاصله مان را طوری حفظ کنیم که به آنها هم اجازه زندگی در طبیعت داده شود.

"به عنوان مثال در طبیعت زنبورهایی به عنوان دشمنان طبیعی حشرات آفت وجود دارند. این زنبورها در بدن لارو پروانه‌ها تخم گذاری می‌کنند. بعد از باز شدن تخم زنبور، لارو زنبور از بدن لارو پروانه تغذیه کرده و لارو پروانه را از بین می‌برد."

وی افزود: "این مبارزه بیولوژیک، فوق‌العاده تخصصی است و به هیچ یک از عناصر دیگر طبیعت آسیب نمی‌زند ولی آفت کشاورزی را به طرز مطلوبی کنترل می‌کند. اما برای استفاده از این روش به دانش تخصصی و عمیقی از رده بندی، زیست شناسی و بوم شناسی حشرات نیاز داریم."

"چنین دانشی یک شبه به دست نمی آید، بلکه نیازمند مطالعات پایدار و طولانی مدت تاکسونومیک است. مثال دیگر همین پژوهش اخیر ماست. با فهمیدن اینکه این شب‌پره‌ها چطور بدون اندام شنوایی وجود خفاش را تشخیص می‌دهند، شاید بتوان نتایج جالبی بدست آورد که در توسعه سیستم‌های رادار و مخابرات کاربرد داشته باشد."

آنچه که دکتر رجائی از اهمیت شناختن پروانه‌ها می‌گوید، زمانی روشن می‌شود که مثلا به سابقه بیماری ابولا نگاه کنیم.

موج دوم شیوع این بیماری جان هزاران نفر را در آفریقا گرفت و هنوز هم جهان بطور کامل از خطر همه‌گیری آن در امان نیست.

دانشمندان دریافتند این بیماری از خفاش به انسان انتقال یافته است. شاید وقت آن رسیده باشد که بار دیگر به سراغ زیست شناسان برویم تا با مطالعه دقیق‌تر خفاش‌ها و غذای آنها یعنی شپ پره‌ها، راه را برای زندگی سالم‌تر و امن‌تر هموار کنند. 

اخبار علمی - ایسنا

 

pediha بازدید : 47 یکشنبه 18 مرداد 1394 زمان : 18:02 نظرات (0)

 

پنج دقیقه بعد، تولید دوپامین افزایش می یابد. دوپامین یک ناقل عصبی است که کنترل مراکز لذت و پاداش مغز را بر عهده دارد. روش تحریک این مراکز توسط نوشابه، مشابه اثرات هروئین است و باعث می شود فرد به مصرف بیشتر احساس نیاز کند..

نوشیدنی های شیرین عامل اصلی مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و پوسیدگی دندان هستند.

به گزارش مهر، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری هامی گویند (CDC)، حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده، به خصوص جوانان و نوجوانان، روزانه مقادیر بسیاری نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند.

محققان در جدیدترین مطالعه خود تاثیر نوشیدنی های شیرین را بر کارکرد بدن مورد بررسی قرار داده اند.

در یک قوطی نوشابه حدود ۱۰ قاشق چای خوری شکر وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه کرده که در روز بیش از ۶ قاشق چای خوری شکر مصرف نشود.

نوشیدن فقط یک وعده نوشابه در روز میزان بیشتری شکر را می تواند وارد بدن کند.

به این ترتیب، جای تعجب نیست که مصرف نوشیدنی شیرین با مجموعه ای از بیماری ها مرتبط باشد.

دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که افرادی که روزانه ۱ الی ۲ قوطی نوشابه شیرین مصرف می کنند، به احتمال زیاد ۲۶ درصد بیشتر تحت خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. براساس یک مطالعه در ماه گذشته، در هر سال ۱۸۴۰۰۰ نفر در جهان در اثر مصرف نوشیدنی های شیرین جان خود را از دست می دهند.

شباهت نوشابه با هروئین
محققان این مطالعه می گویند: شیرینی شدید نوشابه به دلیل میزان قند بالای آن اصولاً باید باعث استفراغ در فرد مصرف کننده شود. اما اسید فسفریک موجود در نوشیدنی های شیرین این شیرینی را خنثی می کند، و ما را قادر به خوردن این ماده می کند.

ظرف ۲۰ دقیقه پس از نوشیدن نوشابه، سطح قند خون به طور چشمگیری افزایش می یابد که منجر به ترشح شدید انسولین می شود. سپس کبد مقادیر بالای قند موجود در بدن ما را به چربی تبدیل می کند.

در عرض ۴۰ دقیقه، تمام کافئین نوشابه جذب بدن می شود و باعث اتساع مردمک چشم شده و فشار خون افزایش می یابد. در این مرحله، گیرنده های آدنوزین در مغز مسدود شده و باعث جلوگیری از خستگی می شود.

پنج دقیقه بعد، تولید دوپامین افزایش می یابد. دوپامین یک ناقل عصبی است که کنترل مراکز لذت و پاداش مغز را بر عهده دارد. روش تحریک این مراکز توسط نوشابه، مشابه اثرات هروئین است و باعث می شود فرد به مصرف بیشتر احساس نیاز کند.

یک ساعت بعد از مصرف نوشابه، تجزیه قند آغاز می شود و این باعث تحریک پذیری و خواب آلودگی می شود.  علاوه بر این، آب نوشابه، به همراه مواد مغذی که برای سلامتی انسان مهم هستند، از طریق ادرار کردن از بدن دفع می شود.

نوشابه نه تنها فروکتوز بالایی دارد، بلکه مملو از نمک تصفیه شده و کافئین نیز هست. مصرف منظم این مواد در مقادیر بالا که در نوشابه و سایر غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی ها یافت می شود می تواند منجر به افزایش فشار خون، بیماری های قلبی، دیابت و چاقی شود.

محققان با تاکید بر رعایت اعتدال، معتقدند که مصرف کم این مواد مضرات خاصی ندارند.


اخبار علمی - مهر


pediha بازدید : 42 یکشنبه 18 مرداد 1394 زمان : 18:01 نظرات (0)

 

این روزها همه از حال و روز کمپانی اچ تی سی و مشکلات این شرکت اطلاع دارند و آمارهای منتشر شده از وضعیت این شرکت به خوبی این موضوع را روشن کرده است.تمام شواهد نشان از ضعف مدیریتی در اچ تی سی و عدم اجرای سیاست های درست برای این کمپانی.در کل اینگونه می توان گفت که مشکل اصلی این کمپانی این است که تکلیفش با خودش مشخص نیست !

برای مثال این کمپانی در هند بازار بسیار خوبی را دارد اما هر بار تصمیم می‌گیرد تا گوشی‌های هوشمند خود را فقط مخصوص بازار‌ خاصی ارائه دهد. در چند سال گذشته اچ‌تی‌سی هیچ وقت نتوانسته تمرکز خود را بر روی یک هدف قرار دهد. آن‌ها بار‌ها هدف خود را تغییر داده‌اند و هیچ وقت عملکردی ثابت را نداشته اند.با نگاهی به سال ۲۰۱۲ و عکس گوشی‌های زیر متوجه می شویم که اچ‌تی‌سی تعداد زیادی گوشی هوشمند را در آن سال تولید کرده بود.

 

 

مثال دیگر از ناتوانی اچ‌تی‌سی در انتخاب هدف خود گوشی شایعه‌ شده‌ی hero می‌باشد. رئیس این کمپانی اعلام کرده بود که اچ تی سی به زودی از گوشی هوشمند جدیدی تحت نام پروژه‌ی hero رونمایی می‌کند. حال جدیدترین خبر‌ها نشان می‌دهد که اچ تی سی از این کار خود پشیمان شده و قصد معرفی این گوشی را ندارد.

حال اچ‌تی‌سی قصد دارد تا تمرکز اصلی خود را بر روی دستگاه‌های پرچمدار و با مشخصات بالا قرار دهد. شاید این روش بتواند اچ‌تی‌سی را بار دیگر به میدان باز گرداند. اچ‌تی‌سی تلفن‌های هوشمند بسیار خوبی را تاکنون ساخته و قطعا خواهد ساخت و در این مسئله نمی‌توان شکی داشت. سخت افزار و جنس بدنه‌ای که اچ تی سی در گوشی‌های خود به کار می‌گیرد همیشه جزئی از بهترین‌ها بوده و می‌باشد.  آن‌ها در جدیدترین اقدام خود دست به ساخت هدست واقعیت مجازی  HTC VIVE زده‌اند که شاید بتواند باعث پیشرفت این کمپانی شود.

 

شاید نهایتا اچ‌تی‌سی راه خود را پیدا کرده باشد و مثل سامسونگ و اپل سعی در ساختن تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند با مشخصات مختلف نکند. به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی باید دو روش را پیش روی خود بگیرد. روش اول این است که تمرکز اصلی خود را بر روی پرچمداران بگذارد. سپس تعداد کمی از این گوشی‌ها را تولید کند و منطقه‌های پرفروش را برای فروش گوشی‌های خود انتخاب کند. در روش دوم این کمپانی تایوانی باید سعی کند علاوه بر عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند مختلف، وارد عرصه‌ی دیگر تکنولوژی‌ها نیز شود. برای مثال هدست واقعیت مجازی می‌تواند مثالی کامل از این روش باشد.

اچ‌تی‌سی اگر بتواند این دو روش را پیش بگیرد و سعی در تکرار راه و روش دیگر کمپانی‌ها نکند قطعا می‌تواند بار دیگر به قدرت برسد. این کمپانی باید هدف اصلی خود را مشخص کرده و برای آن برنامه‌ بلند مدتی داشته باشد.

منبع : slashgear

pediha بازدید : 114 شنبه 17 مرداد 1394 زمان : 20:31 نظرات (0)

وب سایت BuzzFeed امروز در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که کمپانی اپل آیفون های جدید خود یعنیآیفون ۶S و آیفون ۶S پلاس را در تاریخ  ۱۸ شهریور ماه ( نهم سپتامبر ) رسما معرفی خواهد کرد.که البته با نگاهی گذشته و زمان معرفی آیفون های قبلی ، تاریخ اعلام شده دور از انتظار نیست.

این تاریخ را منابع BuzzFeed گزارش داده‌اند و باید در نظر داشت که رسمی نیست. هرچند که در گذشته، بعضی از شایعات این وب‌سایت درست از آب درآمده؛ بنابراین شاید این بار هم درست گفته باشند. همچنین، باید به این نکته توجه شود که اپل مراسم سال گذشته‌ی خود را در همین روز هجدهم شهریور برگزار کرد، بنابراین احتمال دارد اپل همین تاریخ را دوباره تکرار کند.

به احتمال زیاد در این رویداد آیفون ۶s و آیفون ۶s پلاس رونمایی خواهند شد، اما در این گزارش همچنین قید شده که اپل TV جدیدی هم معرفی خواهد شد. در اصل قرار بود این دستگاه در تیر ماه طی کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) معرفی شود، اما بنا به دلایلی اپل تصمیم گرفت معرفی آن را به تاریخ دیگری محول کند.

براساس این گزارش تبلت آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی اپل هم در این رویداد رونمایی خواهد شد. البته این موضوع کمی بعید به نظر می‌رسد زیرا آیفون‌ها و آیپدهای اپل معمولا جدا از هم معرفی می‌شوند. در هر صورت به این گفته‌ها با دیده‌ی شک و تردید بنگرید.

منبع : BuzzFeed

pediha بازدید : 118 شنبه 17 مرداد 1394 زمان : 20:30 نظرات (0)

 

کمپانی ایسوس یک عضو جدید دیگر به خانواده گوشی های هوشمند سری زنفون خود اضافه کرد.مهم ترین ویژگی این گوشی جدید ایسوس که زنفون مکس ( Asus Zenfone Max ) نام گذاری شده است ، استفاده از یک باتری غول آسای ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است ، که این روزها بسیاری از کاربران تشنه آن هستند.در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

جالب است بدانید ، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی زنفون مکس ایسوس نه‌ تنها حداقل دو روز شما را همراهی می کند، بلکه می‌توانید با اتصال گوشی به سایر گوشی‌ها آن‌ها را نیز با این باتری غول‌آسا شارژ کنید !

مشخصات فنی گوشی هوشمند Asus Zenfone Max  :

– نمایشگر ۵.۵ اینچی IPS با رزولوشن HD و محافظ گوریلا گلس ۴
– پردازنده‌ ۴ هسته‌ای اسنپدراگون ۴۱۰ کوالکام با فرکانس کاری ۱.۲ گیگاهرتز
– پردازنده گرافیکی ادرنو ۳۰۶
– ۲ گیگابایت رم
– ۱۶ گیگابایت حافظه‌ داخلی با پشتیبانی از شیار کارت حافظه microSD
– سیستم‌ عامل اندروید ۵.۰ آب نبات چوبی با رابط کاربری Zen UI 2.0
– سنسور دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل با فلاش دوگانه LED و فوکوس خودکار لیزری
– دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل با زاویه عریض ۸۵ درجه
– پشتیبانی از شبکه‌های ارتباطی شامل ۴G LTE، بلوتوث نسخه‌ ۴.۰، شبکه نسل سوم با HSPA+ و GPS
– باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت

متاسفانه هنوز در مورد قیمت و زمان عرضه این گوشی هوشمند اطلاعاتی منشده نشده است.

منبع : engadget

pediha بازدید : 291 شنبه 17 مرداد 1394 زمان : 20:30 نظرات (0)

 

بخش نمایشگر کمپانی سامسونگ یا Samsung Display از بزرگترین تولید کنندگان نمایشگرهای AMOLED در جهان است که قصد دارد بازار خود را بیش از پیش گسترش دهد. پس از اینکه کمپانی های تولید کننده تلفن های همراه چینی مانند Oppo و Meizu تصمیم گرفتند در دستگاه های خود از پنل های AMOLED استفاده کنند، کره ای ها با بازارهایی بسیار پر سود در این کشور پهناور مواجه شده اند و در اولین گام، فروش این پنل ها به کمپانی هواوی را آغاز کرده اند.

به گزارش منابع چینی، تعداد سفارشات در این مرحله آنقدر زیاد نیست اما به نظر می رسد در ماه های آینده و پس از به پایان رسیدن آزمایش محصولات جدید هواوی، این مقدار به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد. همکاری مشترک با هواوی می تواند تصمیم بسیار هوشمندانه ای از سوی سامسونگ به حساب آید؛ زیرا این کمپانی کره ای با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ بر اساس گزارشات IDC توانست به چهارمین فروشنده بزرگ تلفن های هوشمند تبدیل شود. در بازار کشور چین، هواوی ۱۵.۷ درصد از سهم فروش را به خود اختصاص داده است و جایگاهی بالاتر از کمپانی های مطرحی نظیر اپل و سامسونگ در اختیار دارد.

منبع : zdnet

pediha بازدید : 194 شنبه 17 مرداد 1394 زمان : 20:30 نظرات (0)

 

تا امروز گوشی‌های با صفحه‌نمایش سه‌بعدی (بدون نیاز به عینک مخصوص) مختلفی به بازار وارد شده‌اند. اسمارت فون های HTC EVO 3D و LG Optimus 3D از جمله آن‌ها بودند که البته هر دو یک مشکل بزرگ داشتند: صفحه‌نمایش غیر HD.گوشی HTC رزولوشن ۹۶۰x540 پیکسل و گوشی ال‌جی نیز صفحه‌نمایشی با رزولوشن ۸۰۰x480 پیکسل ارایه می‌داد تا نتوان لذت واقعی تصاویر سه‌بعدی را درک کرد. اما این طلسم در حال شکستن است و یکی از شرکت‌های چینی قصد دارد اولین شرکتی باشد که اسمارت‌فونی با صفحه‌نمایش سه‌بعدی و رزولوشن ۷۲۰p به بازار می‌فرستد.

VKWorld شرکت تازه‌کاری است که قصد دارد به زودی گوشی Discovery S1 خود را با یک صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی ۷۲۰p به بازار بفرستد. این گوشی قول ارایه تجربه‌ای HD از تصاویر سه‌بعدی و بدون نیاز به عینک را داده است. 

 

محتوای سه‌بعدی این روزها در حال گسترش است و نیاز به دستگاه‌های مشاهده آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. زمزمه‌های به‌کارگیری هر چه بیشتر این تکنولوژی در گوشی‌های هوشمند نیز مدتی است که در بازار به راه افتاده است. به عنوان مثال چند ماه پس از عرضه آیفون ۶ بود که وبسایت‌ها از آغاز فعالیت‌های اپل بر روی چنین صفحه‌نمایش‌هایی خبر دادند.


 

ولی اگر فکر می‌کنید که رزولوشن ۷۲۰p پایین است، توشیبا در اوایل سال جاری میلادی از دستیابی به صفحه‌نمایشی سه‌بعدی با رزولوشن ۴K خبر داد. بنابراین بعید نیست با تمام‌شدن نوآوری‌های حوزه موبایل، از سال آینده شاهد این گوشی‌های هوشمند در بازار باشیم. از سوی دیگر برای ثبت تصاویر سه‌بعدی نیاز به لنزهای دوگانه وجود دارد؛ تکنولوژی‌ای که بزرگانی چون اپل و سامسونگ در حال کار بر روی آن هستند.

منبع : phonearena

pediha بازدید : 40 شنبه 17 مرداد 1394 زمان : 20:29 نظرات (0)

تعداد صفحات : 16

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 158
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 181
  • بازدید ماه : 489
  • بازدید سال : 6,055
  • بازدید کلی : 31,895